Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /storage/c/s/csepelihondab/wwwroot/index.php on line 101
Honda I VTEC változó szelepvezérlés működése.

 

 

Mi az i-VTEC?

Az i-VTEC nem más mint a már ismert VTEC rendszer továbbfejlesztett változata, melyet elsőként a K sorozatú motoroknál ismerhettünk meg. Az i betű a nevében az intelligens (intelligent) változó szelepvezérlésre utal. De mivel tud többet? Mit tud másként? Miért intelligens? Lássuk akkor:
Ameddig a hagyományos VTEC vezérlésű Honda motoroknál a megfelelő olajnyomás, fordulatszám páros hatására megváltozott a szelepek nyitása, és zárása (lényegében mint ha két különböző vezérműtengely lenne az autóban) itt ez párosul a terhelés függő, változó szívó oldali vezérléssel. Ameddig egy normál autóban kis terhelésen a fojtószelep szinte zárt állapotban van (ezzel szabályozva a levegő-benzin keveréket, ám ez hatásfok veszteséget okoz a kialakuló légellenállás miatt), addig az i-VTEC motorokban nyitva van, és az elektronikus vezérlésű szívó oldali vezérműtengely időzítésének változtatásával késlelteti a szívószelepek zárását is. Lényegében a vezérműtengelyt menet közben "elfokolja", elfordítja a fordulatszámnak megfelelően, melyet a vezérműtengely végén lévő jeladó szolgáltat a számítógép számára. Mindezek mellet a szívósorban is változik a levegő áramlásának útja, fordulatszám függvényében, hogy nagyobb fordulatszám tartományban az égéshez megfelelő mennyiségű levegőt tudjon szállítani az égéstérbe. Ezzel segítve a levegő áramlását, növelve a motor hatásfokát. Egyszerre lesz így dinamikus, és takarékos az autó, valamint a káros anyag kibocsájtás is csökken.
 

Működése videókkal illusztrálva: